כל הטעויות האפשריות
משנה : בניגוד לדעה הרווחת הגורסת אין ספור טעויות הרי שיש להתמקד בשתיים בלבד
תשאל את השאלה הזאת והתשובה שתקבל תהיה : "בלי סוף". והכוונה היא לסוגי הטעויות שאפשר לעשות במסחר בניירות ערך. המהדרין, אלה שכבר ניכוו פה ושם, יאמרו לך שלכל טעות יש המון ווריאציות. אחרים יצטטו פתגמים עתיקי יומין כגון : "טעות לעולם חוזרת". אלא שלמיטב הבנתי ישנן רק שתי טעויות אותן אפשר לבצע. וכדי להתמודד איתן, מן החובה שאחרי כל הפסד תסווג הטעות לכאן או לכאן וזאת כדי להימנע ממנה בעתיד.
הטעות הראשונה נקראת הטעות הסטטיסטית ולה מספר מאפיינים : ראשית היא מוטמעת בשיטה, שנית בלתי אפשרי לחסלה ושלישית – היא לא תהיה זו שתהרוס לך את ההון העצמי. פירושה של הטעות הסטטיסטית היא פעולה שהתבצעה לפי כל הכללים אך כשלה. למשל, רכשת מניה בדיוק בנקודה הנכונה ולפי כל הסימנים המוסכמים. אלא שלאחר הרכישה משהו השתבש והמניה, מעשה שטן, פנתה נגדך במצח נחושה. למזלך היה שם סטופ שמנע את הבושה. מהטעות הסטטיסטית יש להתעלם, להניח אותה מאחור ולהמשיך הלאה. היא תפקוד אותך ולעיתים לא מעט. אין מה לעשות, השווקים לא פשוטים ומרכיב אי הוודאות אינו נמוך כלל ועיקר. אין טעם להתעמק בה ואין שום תועלת בהלקאה עצמית ובטח שלא במצב רוח עגמומי.
הטעות השנייה היא הטעות המנטאלית – וזו הטעות עליה משלמים כולם ביוקר רב. תיקים מופסדים שנראים כעזבונות, הפסדים מצטברים לאורך זמן, תשואות שליליות עקביות ושאר מריעין בישין וסתם חולרות הן נחלתה הבלעדית של הטעות המנטאלית. מקור טעות זו היא ברגש הפחד או החמדנות. רכשת לא בנקודה הנכונה. רכשתך כאשר לא היה עדיין אישור, לא שמת סטופ, כן שמת סטופ אך לא מכרת, קנית כמות גדולה מהמתוכנן, סחרת נגד מגמה וכו....הן דוגמאות לטעות המנטאלית.
את הטעות המנטאלית אי אפשר לחסל לחלוטין. בסופו של דבר איננו רובוטים, כולנו בני אדם. מי יותר ומי פחות. עם זאת יש לעשות מאמצי על כדי למזערה למינימום האפשרי. זו הטעות עליה משלמים ביוקר. לא בצ'קים דחויים או חוזרים. לא בכרטיס אשראי שפג תוקפו ולא בשטרות כסף שיצאו מהמחזור. במזומן ומהר. מה שנקרא "ביד ומיד".
אז איך מטפלים בה. כל הפסד מחייב הפוגה קצרה במסחר. ראשית נערכת בחינה חוזרת של הפרמטרים שהובילו לקבלת ההחלטה. מההתחלה ועד הסוף. דף נייר עליו ירשם תהליך קבלת ההחלטות יסייע להגיע למסקנה אודות סוג הטעות. משאותרה וסווגה, יש לרשמה על ניר ולתלות אותה סמוך למסך. לפני כל עסקה יש להביט בסוגי הטעויות שביצעת, לשנן אותן ולבדוק שאינך חוזר על אותה הטעות פעם נוספת. משום שאם לא נתמודד עם טעויות העבר, יהיה עלינו להתמודד אין שוב בעתיד.